Veelgestelde vragen Wat wilt u graag weten?

Op onze FAQ-pagina vind u alle antwoorden op de veelgestelde vragen. Hierdoor kunt u snel het antwoord vinden op de vraag die u heeft. Het antwoord niet kunnen vinden? Schroom niet om contact met ons op te nemen. Onze reisspecialisten beantwoorden graag al uw vragen.

Ik heb een vraag over

Boeken

Hoe kan ik mijn vakantie boeken?

U kunt uw vakantie boeken via onze reisbureaus, per mail of telefonisch bij onze reisspecialisten. We zijn 6 dagen in de week bereikbaar via verschillende kanalen. Indien u telefonisch een boeking wilt plaatsen, zullen wij u vragen uw akkoord nogmaals per mail aan ons toe te sturen of een kopie van de boekingsbevestiging te ondertekenen en daarvan een scan toe te sturen. Dit ter controle en bevestiging van alle gegevens. Wij rekenen €39,50 bemiddelingskosten per boeking.

Kan ik een optie nemen op een vakantie?

Dit is bij een groot deel van de vakanties mogelijk, maar bij een deel ook niet. Hoe scherper het tarief, des te minder flexibiliteit. Ook is de mogelijkheid voor het nemen van een optie afhankelijk van de vertrek- en boekdatum. Onze reisspecialisten kijken de mogelijkheden graag voor u na.

Wanneer ontvang ik de boekingsbevestiging?

U ontvangt meteen na boeking een complete boekingsbevestiging met daarin de belangrijkste details van uw vakantie of reis en een uitgebreide factuur.

Welke persoonlijke informatie is er nodig om een vakantie te boeken?

Bij het boeken vragen we u om van alle reizigers de gegevens over te nemen uit het paspoort of van de ID-kaart. U reist met dit document, dus deze gegevens zijn leidend. De eerste volledige voornaam en complete achternaam voldoende zijn voldoende. Bij getrouwde dames vragen we om de meisjesnaam zoals deze als eerste in uw document vermeld staat. Een thuisblijversnummer en e-mailadres van de hoofdboeker is daarnaast ook noodzakelijk.

Onze tip: dubbelcheck de gegevens nog een keer. Een foutje maken is menselijk, maar realiseert u zich dat luchtvaartmaatschappijen hoge wijzigingskosten doorberekenen. Hierbij maakt het vaak niet uit of de fout pas na 3 weken of 1 minuut na boeking al ontdekt, want wijzigingskosten zijn vaak meteen van toepassing.

Reisdocumenten

Hoe weet ik of een paspoort/ID-kaart nodig heb?

Landen stellen verschillende eisen aan de documenten die u als toerist op zak dient te hebben. Over het algemeen geldt dat een identiteitskaart volstaat binnen Europa, en dat u buiten Europa een paspoort dient te hebben. Een verblijfsvergunning is geen reisdocument! Voor actuele regels rondom geldigheidsduur, visa etc. verwijzen we u naar de ambassade van het vakantieland. Vraag een visum ook tijdig aan! Voor de meest actuele informatie m.b.t. visa en reisdocumenten raden wij u aan de website https://cibtvisas.nl/ te raadplegen.

Hoelang moet mijn paspoort nog geldig zijn?

De geldigheidsduur van uw reisdocument wordt bepaald door het vakantieland. Binnen Europa is het makkelijk: uw reisdocument hoeft alleen geldig te zijn tijdens uw vakantie, dus eigenlijk tot het moment dat u weer thuis bent. Voor actuele regels rondom geldigheidsduur, visa etc. verwijzen we u naar de ambassade van uw vakantieland.

Heb ik een visum nodig voor Turkije en waar kan ik deze vinden?

Voor Turkije dient u een E-visum aan te vragen, dit is zelf te regelen via de website https://www.evisa.gov.tr/nl/. Een visum voor Turkije is helaas niet gratis. Wanneer u een boeking naar Turkije bij ons heeft, is het mogelijk om uw visum voor Turkije door ons te laten verzorgen. De kosten hiervoor bedragen €40,00 per visum.

Ik heb een visum nodig voor Amerika, waar kan ik deze vinden?

Alle reizigers die naar of via Amerika vliegen zijn verplicht, om zich via https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1https aan te melden voor een reisvergunning (Entry) om Amerika binnen te komen of door te reizen. Een visum voor Amerika is helaas niet gratis. De kosten die hiervoor in rekening worden gebracht bedragen $14 per ESTA formulier. Tevens dienen alle reizigers (ook kinderen) in het bezit te zijn van een geldig paspoort (geen ID-kaart) bij thuiskomst. De benodigde reisdocumenten vallen te allen tijde onder uw eigen verantwoordelijkheid. Eenmaal goedgekeurd is de reistoestemming 2 jaar geldig, mits uw paspoort óók zo lang geldig is. Wanneer u een boeking naar Amerika bij ons heeft, is het mogelijk om uw visum voor Amerika door ons te laten verzorgen. De kosten hiervoor bedragen €25,00 per visum.

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

In de meeste gevallen ontvangt u tijdig uw reisbescheiden, ongeveer 10 tot 14 dagen voor vertrek. Soms kan dit iets langer duren vanwege verschillende factoren. Heeft u heel kort voor vertrek geboekt? Dan ontvangt u ze uiteraard direct zodra wij uw reisdocumenten ontvangen hebben. Neem bij twijfel gerust contact op met onze reisspecialisten.

Waarom krijg ik geen vliegtickets bij mijn reisbescheiden?

Tegenwoordig worden (bijna) alle reisbescheiden en documenten digitaal verzonden. (Helaas) leven we in het digitale tijdperk waarin de papieren vliegtickets (bijna) niet meer bestaan. Bij het boeken van een vakantie ontvangt u tegenwoordig alleen nog een E-ticket van de luchtvaartmaatschappij. Met dit E-ticket is het in de meeste gevallen vooraf mogelijk om online in te checken en uw boarding passes, ofwel instapkaarten te downloaden of per mail te ontvangen. Deze documenten zijn uw vliegtickets. Onze reisspecialisten helpen u graag om de online incheck voor u te verzorgen of u te ondersteunen bij dit proces.

Bagage

Welke bagage is wel/niet inbegrepen?

Dit hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. We informeren u hierover op uw boekingsbevestiging, maar over het algemeen mag u ervan uitgaan dat u 1 stuk handbagage mee mag nemen die niet groter mag zijn dan een weekendtas/trolley. Ruimbagage is tegenwoordig niet meer standaard inbegrepen. In de meeste gevallen kunt u ruimbagage bijboeken tijdens de boeking. Mocht u tijdens het boeken nog niet weten of u een koffer meeneemt, dan kunnen onze reisspecialisten ook achteraf nog een koffer bijboeken. Vakantie geboekt en twijfelt u? Controleer de bagagevoorwaarden op de website van de luchtvaartmaatschappij of neem contact op met onze reisspecialisten.

Handbagage: Waar moet ik rekening mee houden?

De regels voor handbagage zijn bij de meeste luchtvaartmaatschappijen redelijk streng. 1 stuk betekent ook echt 1 stuk en niet nog een apart klein tasje of een laptoptas erbij. Daarnaast mag u alleen kleine flacons aan vloeibare stoffen/gels/crèmes meenemen van maximaal 100 ml per stuk en maximaal 1 hersluitbare zak per persoon. Voorkom stress op de luchthaven en zorg ervoor dat u voldoet aan de regels die de luchtvaartmaatschappij stelt. Als uw bagage nét te groot of te zwaar is, bent u afhankelijk van de goede of slechte bui van de grondstewardess.

Ruimbagage: Waar moet ik rekening mee houden?

Zorg ervoor dat uw koffer niet zwaarder is dan toegestaan door de bagagevoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt te checken. Is uw koffer toch zwaarder dan toegestaan, houd er dan rekening mee dat u op de luchthaven moet bijbetalen. Denkt u eraan om uw koffer te labelen en goed af te sluiten?

Wat moet ik doen als mijn koffer vermist is?

Mocht uw koffer vermist zijn, dan is het heel erg belangrijk om op de luchthaven van aankomst een Property Irregularity Report te laten opstellen, ook wel PIR genoemd. De luchtvaartmaatschappij maakt deze voor u aan en zal met u in contact blijven over het verdere vervolg. Eventuele kosten die u maakt, zoals voor bijvoorbeeld toiletspullen of kleding, kunt u claimen bij uw reisverzekering. Let erop: indien u geen PIR rapport hebt, kunt u geen claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Verzekeringen

Waarom is het slim om een verzekering af te sluiten voor mijn vakantie?

U kunt uw vakantieplezier op twee manieren verzekeren. Tijdens uw reis zorgt uw reisverzekering ervoor dat ziektekosten, diefstal van bagage etc. gedekt worden. Daarnaast kunt u met een annuleringsverzekering zeker stellen dat als u uw vakantie moet annuleren of afbreken vanwege een geldige reden, u uw reissom of niet-gebruikte vakantiedagen vergoed krijgt door uw verzekering. Een annuleringsverzekering is er voor onvoorziene omstandigheden.

Medisch

Ik heb assistentie nodig op de luchthaven, hoe regel ik dit?

Dit kunt u altijd aanvragen bij onze reisspecialisten. Wij zullen dit voor u aanvragen. Onze reisspecialisten zullen u de volgende vragen stellen:

  • Voor wie van de reizigers zal de begeleiding zijn?
  • Kan hij/zij kleine stukjes lopen?
  • Kan hij/zij trap lopen?
  • Als u een rolstoel/rollator/scootmobiel meeneemt, wat zijn hiervan de afmetingen/is het gewicht? En als er een accu in zit, is dit een natte of droge accu?
Wat moet ik weten als ik met krukken, een rolstoel of een scootmobiel vlieg?

Neemt u uw eigen rolstoel mee op reis of loopt u met krukken? Wij helpen u graag om uw reis zo goed mogelijk te laten verlopen! Volg onderstaande tips:

  • Krukken hoeft u meestal niet aan te melden, deze mogen doorgaans zonder aanmelding mee in de bagagebakken boven de stoelen.
  • Als u met een rolstoel of scootmobiel reist, zorgt u dan, dat u ruim 21/2 uur voor vertrek van de vlucht op de luchthaven bent. U bent namelijk de eerste die aan boord zult gaan.
  • Aanmelden reizen met een rolstoel/scootmobiel: U kunt tot maximaal 48 uur voor vertrek van uw vlucht bij onze reisspecialisten dat u met een rolstoel reist. Zo hebben wij genoeg tijd om dit door te geven aan de luchthaven en het personeel aan boord. Geef dit bij voorkeur aan tijdens het boeken van uw reis bij onze reisspecialisten. Zo kunnen wij ook rekening houden met de transfer en uw accommodatie.
  • Hoe werkt het op de luchthaven als u reist met een rolstoel? U kunt uw eigen rolstoel tot de check-in balie gebruiken. Vanaf hier wordt deze ingenomen en als ruimbagage vervoerd.
  • Het luchthavenpersoneel zorgt voor de juiste begeleiding van en naar het vliegtuig.
  • Heeft u thuis al ingecheckt? Ga dan op Amsterdam Schiphol naar de assistentiebalie. Op een aantal luchthavens is er geen assistentiebalie. Ga daarom op de overige luchthavens altijd naar de check-in balie.
  • Zorg ervoor dat de losse onderdelen van uw rolstoel (zoals een accu of batterij) ontkoppeld zijn vóór u incheckt. Ze hebben op de luchthavens geen gereedschap om uw rolstoel te demonteren. Zorg er dus voor dat u dit voor vertrek naar de luchthaven gedaan hebt.
  • Na de vlucht kunt u de rolstoel bij de bagageband in de aankomsthal ophalen.
  • Vanwege veiligheidsredenen kunt u niet bij de nooduitgangen zitten als u met een rolstoel of krukken reist.
  • Boekt u een reis en heeft u een rolstoel of scootmobiel bij u, dan moet dit aangemeld worden bij de transfermaatschappij. Die kan hier extra (hoge) kosten voor in rekening brengen.
Tot wanneer mag ik reizen tijdens mijn zwangerschap?

Dit hangt af van de luchtvaartmaatschappij, maar over het algemeen geldt:

  • U mag tot ongeveer 36 weken, echter alleen op vertoon van een Fit to fly verklaring van uw huisarts, die maximaal 7 dagen oud mag zijn.
  • Als u in verwachting bent van een meerling, of als er tijdens uw zwangerschap complicaties zijn opgetreden, dan mag u meestal maar tot 32 weken van tevoren vliegen. Ook dan is een Fit to fly verklaring belangrijk om mee te nemen, deze mag dan ook maximaal 7 dagen oud zijn.
Wat moet ik weten over het meenemen van medicijnen?

De meeste medicijnen mag je gewoon meenemen aan boord, graag geven we je hier wat tips over:

  • Stop medicijnen met de originele verpakking in een apart tasje. Medicijnen die in een apart tasje in uw handbagage zitten, kunt u er gemakkelijk uithalen en tijdens de vlucht bij u houden. Een groot stuk handbagage wordt namelijk in het ruim vervoerd als er geen plek meer in de bagagevakken is.
  • Zorg voor een Engelstalig recept. Neem het Engelstalige recept van uw medicijnen mee. In het buitenland kunt u deze laten zien als er bij de veiligheidscontrole om wordt gevraagd.
  • Vraag een Europees medisch paspoort aan. Dit is mogelijk bij uw huisarts of apotheek. Hierin staat in alle talen informatie over uw medicijngebruik. U gaat dan met een gerust gevoel op reis. Deze kunt u ook bij de veiligheidscontrole laten zien als erom wordt gevraagd.
  • Vloeibare medicijnen mag u in onbeperkte hoeveelheid meenemen aan boord. U hoeft vloeibare medicijnen niet in een aparte plastic zak te stoppen. Voor andere soorten vloeistoffen gelden andere veiligheidsvoorschriften.
  • Neemt u injectienaalden mee aan boord, zorg dan dat injectienaalden goed verpakt zijn. De injecties mogen tijdens de vlucht alleen door u of een persoonlijk begeleider toegediend worden.

Vliegen

Hoe kan ik online inchecken en stoelen reserveren?

Hierover informeren we u tijdens het boeken van uw vakantie of reis. Ook staat dit in de meeste gevallen vermeld op uw boekingsbevestiging. Dan heeft u namelijk uw reserveringsnummer waarmee u kunt inloggen bij de luchtvaartmaatschappij. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen bent u verplicht om vooraf online in te checken. Dit is onder andere bij Ryanair/Lauda Motion, Easyjet, Wizzair en TUI Fly Duitsland het geval. Indien u niet vooraf online incheckt, kunnen hier hoge kosten op de luchthaven voor gerekend worden. Wij zullen u in alle gevallen hierover informeren.

Ik vlieg met een baby, hoe zit dat?

De exacte regels hangen af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt, maar over het algemeen geldt dat een baby geen eigen stoel krijgt en op schoot mee reist. Daarnaast mag u een inklapbare kinderwagen/trolley meenemen tot aan de gate en een luiertas mee aan boord als handbagage. Onze tip: neem een zak of hoes mee ter bescherming van uw kinderwagen.

Is 2 of 3 uur van tevoren op het vliegveld aanwezig zijn noodzakelijk?

Wij als reisspecialisten zeggen volmondig ja! Natuurlijk bent u het grootste deel van de tijd aan het wachten, maar mócht u vertraging oplopen als u onderweg bent naar de luchthaven, dan vergeeft u het uzelf niet als u daardoor te laat komt. Over het algemeen sluit de check-in balie ongeveer 45 minuten van tevoren, maar soms eerder (als het druk is bijvoorbeeld). Neem geen risico’s en ben lekker op tijd, zodat uw vakantie ontspannen kan beginnen.

Kunnen mijn vluchttijden nog wijzigen?

Ja, de vluchttijden zoals wij die (indien bekend) bij boeking aangeven, zijn te alle tijden onder voorbehoud van wijzigingen. Dat betekent dat vluchttijden, vluchtnummers, luchthavens en vluchtschema’s kunnen afwijken van de informatie die wij tijdens de boeking op hebben gegeven.

Ook kan nog besloten worden een tussenlanding te maken. Boekt u een pakketreis, dan kan ook de luchtvaartmaatschappij nog veranderen. Al deze wijzigingen kunnen óók op de dag van vertrek uit Nederland of op de dag van de terugreis uit het buitenland plaatsvinden. Dit is conform de ANVR Voorwaarden, zolang de vlucht op dezelfde datum plaatsvindt. Wij geven altijd bericht als dergelijke wijzigingen plaatsvinden. De informatie krijgen wij door van de reisorganisator; zij beschikken altijd over de meest actuele informatie. Controleer daarom voor de zekerheid (en altijd voor vertrek) de actuele reistijden bij de uitvoerende touroperator van uw reis. Deze vind u terug op je reisbescheiden.

Goed om te weten:

  • Indien wijzigingen zoals hierboven omschreven plaatsvinden en u heeft de reisbescheiden al ontvangen, dan kunt u gewoon met de originele papieren reizen. Ontvangen we nieuwe papieren, dan zullen we die naar u toesturen of op de luchthaven voor u klaar laten leggen.
  • De tijden van de transfer(s) worden ook automatisch aangepast naargelang de doorgevoerde wijzigingen. De chauffeur staat dus gewoon op de juiste tijd klaar om u op te halen of weg te brengen.
Twee vakantiedagen worden opgebruikt door ongunstige reistijden, mag dat?

Ja, twee dagen van uw vakantie kunnen worden gebruikt voor het reizen naar uw bestemming. Als u een pakketreis boekt dan spreekt u af welke dag u vertrekt en welke dag u weer terugkomt. Deze dagen zijn leidend; de precieze vertrektijden volgen vaak later. Soms zijn de vertrekdagen ongunstig, als u bijvoorbeeld ‘s avonds laat heen vliegt en s ochtends vroeg al terug. Hier kunnen wij helaas niets aan veranderen, tenzij er andere luchtvaartmaatschappijen ook op dezelfde dag naar uw bestemming vertrekken. U kunt dan overwegen een andere vliegtijd te kiezen, echter zijn hier vaak wel andere kosten aan verbonden. Onze reisspecialisten helpen u graag met het zoeken naar de meest gunstige vluchttijden.

Transfer & Reisleiding

Hoe weet ik of de transfer inbegrepen is of niet?

Bij iedere reis of vakantie geven we vooraf en op de boekingsbevestiging aan of de transfer inbegrepen is of niet. Over het algemeen is de transfer bij een stedentrip niet inbegrepen, bij de meeste zonvakanties en pakketreizen is de transfer vaak wel inbegrepen. Bij het boeken van losse segmenten, kunnen wij ook losse transfers ter plaatse regelen.

Wie regelt mijn transfer?

Als de transfer inbegrepen is, dan wordt deze geregeld door de reisorganisatie waarbij wij uw vakantie boeken. Ter plaatse wordt u opgewacht door een betrouwbare lokale vertegenwoordiging die u naar uw accommodatie brengt en u ook tijdens uw vakantie laat weten hoe laat u weer opgehaald wordt om terug naar de luchthaven te gaan. Goed om te weten dat wij alleen werken met betrouwbare lokale transferdiensten. Indien onze reisspecialisten een losse transfer regelen kunt u ervan uit gaan dat dit een betrouwbare partner is.

Kan ik upgraden naar een privé tranfser?

Dat kan zeker! Als u meerdere stops wilt voorkomen onderweg, dan kunt u bij onze reisspecialisten ook een privé-transfer boeken.

Is er altijd reisleiding aanwezig?

Dit hangt af van de reisorganisatie waarbij wij uw vakantie boeken; dit geven we bij iedere reis aan. Sommige reisorganisaties hebben een reisleider ter plaatse, maar we zien steeds vaker dat de reisorganisatie bereikbaar is op afstand. Uiteraard 24 uur per dag, 7 dagen in de week.

Indien u problemen ervaart op locatie met betrekking tot de uitvoering van uw reis (vlucht, transfer, accommodatie), kunt u zich wenden tot de reisleiding die ter plaatse is. Bij klachten die u heeft naar aanleiding van uw verblijf, dient u dit ook bij de reisleiding ter plaatse te melden. Indien u een klacht niet tijdig bij de reisleiding meldt, heeft de reisorganisatie geen kans gehad om u te helpen en kunnen zij uw klacht achteraf niet in behandeling nemen, maar enkel als leermoment beschouwen.

Is er geen reisleiding ter plaatse aanwezig? Bij klachten tijdens uw verblijf, dient u direct contact op te nemen met ons. Indien u een klacht niet tijdig bij ons meldt, hebben wij als Pelikaan Reisbureaus helaas geen kans gehad u te helpen en kunnen wij uw klacht achteraf niet volledig in behandeling nemen, maar enkel als leermoment beschouwen. Natuurlijk gaan we ervanuit dat dit niet nodig is en dat wij de kans krijgen om meteen te helpen en het op te lossen. U kunt ons bereiken via reisburo@relikenvanhooft.nl of +31 76 522 53 40.

Accommodatie

Wat moet ik doen als ik bij de accommodatie arriveer?

U kunt inchecken bij de accommodatie. Bij aankomst bij de accommodatie dient u uzelf te melden bij de receptie, waar u kunt inchecken. Toon daarbij altijd uw accommodatievoucher. Hier zal in de meeste gevallen naar gevraagd worden. De receptie kan in sommige gevallen bij het inchecken om uw paspoort/ID-kaart vragen. Zij moeten namelijk hun gasten identificeren en registreren. Indien de receptie een kopie van je paspoort/identiteitsbewijs nodig heeft, raden wij u aan om uw BSN-nummer en uw foto op deze kopie onleesbaar te maken. Schrijf tevens op de kopie de datum en waarvoor deze kopie gemaakt is. Dit om identiteitsfraude te voorkomen. Zorg dat u voorafgaand een kopie van uw reisdocument hebt gemaakt. Hier is een speciale app voor ontwikkeld, die u kunt downloaden: Kopie ID app.

De tijdstippen waarin u uw geboekte kamer kunt betreden, zijn afhankelijk van de accommodatie. Vaak kunt u vanaf circa 15:00 uur in de kamer. Bent u er al eerder, dan kunt u uw bagage in een daarvoor bestemde ruimte achterlaten en alvast gebruik maken van de faciliteiten van de accommodatie.

Meestal zijn recepties 24 uur per dag open. Indien dit niet het geval is, kan het zijn dat u een sleuteladres doorkrijgt. U kunt hier uw accommodatiesleutel ophalen. Bij de receptie hangt vaak een telefoonnummer dat u bij aankomst kunt bellen. U kunt altijd contact met ons opnemen hierover. Wij informeren u graag hoe u bij aankomst aan de accommodatiesleutel komt.

Waar kan ik vooraf alvast rekening mee houden?

Verwachtingen:
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen en gewoonten, een andere cultuur en ander eten. Kortom: het is anders dan thuis. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van vakantie, maar ook een aspect om bij je vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Houdt er rekening mee dat prijs en kwaliteit vaak hand in hand gaan. Ook dient u rekening te houden met de mogelijkheid van bouwactiviteiten in de omgeving van uw  accommodatie of op de bestemming. We kunnen helaas de lokale situatie niet beoordelen omdat deze afhankelijk is van de bezettingsgraad van lokale accommodaties, regio, weersomstandigheden etc. Eigenaren van accommodaties en overheden kunnen zonder meer wijzigingen of aanpassingen doen. Wij kunnen hiervoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.

Ongedierte:
Tijdens uw vakantie kunt u met ongedierte en de bestrijding daarvan te maken krijgen. Dit is over het algemeen niet het gevolg van onvoldoende hygiëne, maar heeft te maken met de klimatologische omstandigheden.

Kluishuur:
Bij de receptie kunt u (bijna) altijd een kluisje huren voor uw kostbaarheden en belangrijke papieren. Vaak heeft u ook de beschikking over een eigen kluisje in uw kamer/appartement. Meestal wordt er een vergoeding gevraagd voor het gebruik van het kluisje.

Laken-en/of handdoekengeld:
Bij een beperkt aantal appartementen en vakantiehuisjes wordt er ter plaatse een kleine toeslag gevraagd voor het gebruik van het linnengoed. Daarnaast bieden sommige accommodaties een strandhanddoekenservice aan. U kunt dan (tegen betaling/borg) handdoeken gebruiken. De kosten die hieruit voortvloeien, zijn kosten die door de accommodatie worden gevraagd. Wij hebben hier geen invloed op.

Minibar:
In sommige accommodaties is de minibar leeg of uitsluitend gevuld met water. Het is afhankelijk van de regels van de accommodatie of u deze zelf mag bijvullen met (buiten het hotel gekochte dranken) of dat je hiervoor aangewezen bent op het hotel. Let op: het gebruik van een minibar is doorgaans altijd tegen betaling.

Airconditioning/verwarming:
Airconditioning en verwarming worden vaak centraal geregeld. Dit geldt voor zowel de hoogte van de temperatuur als voor de tijden dat deze aan staan. Zowel de airconditioning als verwarming zijn in deze situaties vaak maar een paar maanden per jaar in werking. Bij appartementen en kleinere hotels is de airconditioning vaak tegen betaling. Indien u vragen heeft over de airconditioning/verwarming of problemen ervaart, dient u deze zelf ter plaatse op te lossen. Wij aanvaarden hiervoor geen aansprakelijkheid. Let op: in sommige gevallen kan de airco wat geluid veroorzaken.

Wat zijn mogelijke bijkomende kosten?

Borg:
Bij sommige accommodaties dient u ter plaatse een borgsom te betalen. De hoogte van de borgsom is afhankelijk van het type appartement/vakantiehuisje/hotelkamer. Het kan voorkomen dat in bepaalde gezelschappen er een hogere borg betaald dient te worden of dat de borg tijdens uw verblijf verhoogd wordt. Als u weigert de borg of de tussentijdse borgverhoging te betalen, dan kan dit leiden tot een gedwongen vertrek uit de accommodatie. De borg geldt als garantie voor eventuele schade aan de accommodatie of de inhoud hiervan. De borg krijgt u weer terug na controle van uw accommodatie. De afhandeling van de borg is een zaak tussen u en de accommodatieverschaffer.

Toeristenbelasting en/of Ecotax:
Het kan voorkomen dat u ter plaatse toeristenbelasting dient te betalen. Deze belasting betaalt u aan de accommodatie en maakt geen onderdeel uit van de reisovereenkomst. In sommige landen en/of streken kan er sprake zijn van zowel een toeristenbelasting voor de plaats of gemeente waarin u verblijft en een belasting voor bijvoorbeeld de provincie waarin uw vakantieplaats ligt.

Kosten inbegrepen/niet inbegrepen:
Niet alle kosten zijn standaard inbegrepen. Het kan voorkomen dat er betaald dient te worden voor het gebruik van bijvoorbeeld ligstoelen-/bedden of bijbehorende matrasjes, parasols, kluisjes, televisie, shuttleservice, (water)sporten, facultatieve excursies, airconditioning etc. Babybedjes kunnen wij slechts doorgeven als voorkeur. In de meeste gevallen is de airconditioning inclusief. Echter is dit niet bij elke accommodatie het geval. Onze reisspecialisten zullen u over deze zaken vooraf zo volledig mogelijk informeren.

Hoe ziet mijn verzorging eruit in mijn geboekte accommodatie?

Voor de accommodaties kunnen de volgende maaltijdregelingen gelden:

Logies:
Enkel de overnachting is inbegrepen.

Logies en ontbijt:
Overnachting en ontbijt zijn inbegrepen.

Halfpension:
Overnachting, ontbijt en diner zijn inbegrepen (ingaande vanaf het diner op de 1e dag t/m het ontbijt op de laatste dag.)

Volpension:
Overnachting, ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen (ingaande vanaf het diner op de 1e dag t/m de lunch op de laatste dag).

All Inclusive:
Gelijk aan volpension, maar gedurende bepaalde uren zijn tevens lokale alcoholische en non-alcoholische drankjes en snacks op het door het hotel aangegeven plaatsen en tijden inbegrepen.

Ultra All Inclusive:
Overwegend gelijk aan All-Inclusive, maar met een uitgebreider aanbod. Bij de All Inclusive en Ultra All Inclusive formules ontvangt u het definitieve concept bij aankomst in het hotel.

Indien er weinig gasten in het hotel zijn, met name in het voor- en naseizoen, kan het voorkomen dat er een keuzemenu geserveerd wordt in plaats van de gebruikelijke buffetmaaltijden, dat de animatie hierop aangepast wordt, niet alle restaurants open zijn en openingstijden van zwembaden aangepast worden. Tevens zullen de smaak en samenstelling van de gerechten anders zijn dan u van huis uit gewend bent. De temperatuur van de maaltijd kan als lauw ervaren worden. Bij alle typen verzorging geldt dat een eventuele gemiste verzorging door een late aankomst of een vroeg vertrek niet wordt gerestitueerd.

Hoe vaak wordt er schoongemaakt in mijn kamer/appartement?

Bij hotels wordt er over het algemeen dagelijks schoongemaakt. Bij appartementen wordt over het algemeen 2 keer per week schoongemaakt. Echter is dit per accommodatie verschillend. De normen op het gebied van schoonmaak kunnen in het buitenland anders zijn dan u gewend bent in Nederland. Afhankelijk van de geboekte accommodatie wordt het bedlinnen 1 tot 2 keer verschoond. Als het bedlinnen maar 1 keer per week verschoond wordt, gebeurt dit aan het einde van een week. In sommige accommodaties zijn huisdieren toegestaan. Het kan zijn dat men in openbare verblijfsruimtes hiervan wellicht iets kan merken.

Prijzen

Waarom veranderen de prijzen steeds?

Een vakantie of reis heeft geen vaste prijs. Reisorganisaties en touroperators “spelen” met de prijzen afhankelijk van hoeveel vraag ernaar is, waardoor het kan voorkomen dat de prijs die u krijgt van onze reisspecialisten, over 1 uur alweer veranderd is. Daarnaast kan het zo zijn dat er bijvoorbeeld nog 2 stoelen beschikbaar zijn in een vliegtuig voor een bepaalde prijsklasse. Als u of iemand anders dan een boeking maakt, wordt bij de volgende persoon die een prijs opvraagt de nieuwe (duurdere) prijs getoond. Onze reisspecialisten helpen u graag met zoeken naar de beste optie.

Wanneer staat mijn prijs vast?

Pas als u een definitieve boeking heeft, dan staat uw prijs vast. In veel gevallen is het via onze reisbureaus mogelijk om een vrijblijvende optie te plaatsen op uw gewenste vakantie. U heeft dan een aantal dagen bedenktijd en gedurende deze dagen staat uw prijs vast. Op al onze boekingen zijn de ANVR Consumentvoorwaarden van toepassing, waarin dit beschreven wordt. Deze zijn samen met de Consumentenbond vastgesteld. We vinden het belangrijk om eerlijk te vermelden dat de reisorganisatie of touroperator 24 tot 48 uur herroepingsrecht heeft. Mocht er dus iets fout zijn gegaan dan mag de reisorganisatie zich herroepen. Dit komt echter zeer weinig voor.

Wat is het beste moment om te boeken?

Hoe graag we dat ook zouden kunnen voorspellen, helaas weten we dat niet. Over het algemeen geldt dat als er veel vraag is de prijzen om hoog zullen gaan en als er weinig vraag is de prijzen omlaag. Maar wanneer precies, dat bepaalt de reisorganisatie, touroperator of luchtvaarmaatschappij!

Betalen

Hoe kan ik betalen?

U kunt in ons reisbureau contant, via de pin of per bankoverschrijving betalen. Het gebruik van een creditcard brengt extra kosten met zich mee. Het is ook mogelijk via iDeal te betalen. Als u inlogt via Mijn Reisoverzicht, kunt u daar vervolgens met iDeal betalen. Uiteraard is onze website goed beveiligd door een EV-certificaat (te zien aan de groene adresbalk). Om deze te kunnen krijgen, hebben wij diverse controles gehad zodat je veilig over de website kunt surfen, geen derde partijen toegang hebben tot uw betaalgegevens en u veilig kunt betalen.

Wanneer moet ik betalen?

Als u eerder dan 6 weken voor vertrek boekt, dan volstaat een aanbetaling per omgaande van tussen de 15% en 30% van uw totale reissom. Het restant, of als u korter voor vertrek boekt, betaalt u 6 weken voor vertrek. U krijgt hierover van ons tijdig een aankondiging. Boekt u een last-minute of losse vliegtickets, dan dient u het bedrag meteen te voldoen. Als u een annuleringsverzekering afsluit, dan betaalt u deze in één keer.

Mijnreisoverzicht / App

Waar vind ik de Pelikaan Reisbureaus app?

Onze reisbureaus bieden u de mogelijkheid uw reis in te zien via onze app. Dit is uiteraard geen verplichting, maar een extra service. Download de app via de App Store/Play Store op uw mobiele telefoon of tablet. Met uw dossier-/boekingsnummer en e-mailadres (die in uw boeking staat) kunt u inloggen in deze app. Uw reisbescheiden zullen ook getoond worden in deze app wanneer beschikbaar. Altijd handig om tussendoor uw reis te bekijken!

Ik kan niet inloggen in mijn app?

Vanaf 1 dag na boeking is uw reis te bekijken in onze app. Zodra dit mogelijk is, ontvangt u automatisch een e-mail van ons. Inloggen doet u met uw dossiernummer (terug te vinden op de boekingsbevestiging) en uw e-mailadres. Mocht dit niet lukken, dan helpen de reisspecialisten graag.

Kan ik meerdere reizen toevoegen in de app?

Ja, dit kan. Als u bent ingelogd met uw eerste reis, kunt u via het menu meerdere reizen bekijken en toevoegen via Mijn andere reizen.

Ik zie geen actuele gegevens in mijn app, wat nu?

Dit kunt u gemakkelijk verhelpen door in het menu op Instellingen te klikken en vervolgens op Reisgegevens bijwerken. Uw gegevens zouden dan meteen, maar uiterlijk de volgende ochtend, bijgewerkt moeten zijn. Geef ons gerust een seintje als het de volgende ochtend nog niet zo is.

Klachten

Een klacht voor vertrek

Als er tijdens het boeken of in de aanloop naar uw vakantie iets niet naar wens verloopt, dan vragen we u dit altijd te melden. We staan open voor feedback en willen graag dat u tevreden bent met onze dienstverlening. Meld u uw klacht niet, dan krijgen wij geen kans om u te helpen en daarmee vervalt dus ook uw recht op een oplossing achteraf.

Een klacht tijdens de vakantie

Tijdens uw vakantie is het heel belangrijk om metéén aan de bel te trekken als iets niet naar wens verloopt. Dit doet u meteen en bij de reisorganisatie rechtstreeks, zij zijn 24 uur per dag bereikbaar voor urgente gevallen. We willen u op het hart drukken dat als u uw klacht en/of probleem niet meteen of te laat meldt bij onze reisbureaus of de reisorganisatie, wij geen oplossing meer kunnen aanbieden achteraf.

Annuleren

Kan ik mijn boeking annuleren?

Ja, het is te allen tijde mogelijk om de boeking te annuleren. Annuleren brengt mogelijk kosten met zich mee, zie ook de vraag: Wat zijn de annuleringskosten van mijn vakantie?

Wat zijn de annuleringskosten van mijn vakantie?

De annuleringskosten worden bepaald door de reisorganisatie waarbij wij uw vakantie boeken. We vermelden deze voorwaarden tijdens het boeken en u ontvangt de voorwaarden als bijlage bij uw factuur, zodat u weet waar u aan toe bent. Zo bent u voor veel onvoorziene omstandigheden verzekerd. U kunt de kosten in de boekingsvoorwaarden terugvinden. Wij brengen hiervoor €35,00 aan annuleringskosten in rekening, ongeacht de aard van de annulering. Over het algemeen geldt dat hoe korter voor vertrek u annuleert, hoe hoger de kosten zijn. Zijn de annuleringskosten 100%? Dan geven wij door dat u niet zult reizen, maar dan krijgt u geen geld terug.

Onze tip: sluit een goede annuleringsverzekering af! Hiermee verzekert u de vooruitbetaalde reissom vóór vertrek, en bij onderbreking van de reis uw niet-gebruikte vakantiedagen onder de gestelde voorwaarden van de annuleringsverzekering.

Hoe kan ik mijn vakantie annuleren?

U kunt uw vakantie bij ons annuleren. De hoofdboeker van de reis kan dan contact opnemen met onze reisspecialisten. Het kan even duren voor de annulering is doorgevoerd. Annuleren brengt mogelijk kosten met zich mee, zie ook de vraag: Wat zijn de annuleringskosten van mijn vakantie?

Onze tip: als u via ons een annuleringsverzekering hebt afgesloten, dan helpen onze reisspecialisten u graag bij het indienen van een schadeclaim bij de verzekeringsmaatschappij.

Kan ik mijn geboekte vakantie nog wijzigen?

Ja, dat kan in de meeste gevallen. Hierbij kunt u denken aan een upgrade of een naamswijziging, bijvoorbeeld. Wij brengen hiervoor €35,00 aan wijzigingskosten in rekening, ongeacht de aard van de wijziging. Dit is exclusief de eventuele extra kosten die de uitvoerende reisorganisatie berekend.