Studiereizen

[Liveblog] Reis mee naar de Azoren met Angelique

7 oktober 2021 - leestijd: 14 minuten

Angelique van Pelikaan Reisbureau Zevenbergen is op uitnodiging van touroperator Avila Reizen op het Portugese eilandenarchipel de Azoren. Reist u met haar mee? In dit liveblog zal ze haar avonturen, de belangrijkste bezienswaardigheden en de leukste accommodaties die ze tegenkomt op de Azoren met u delen.

12 oktober 2021- Op zoek naar dolfijnen en walvissen

De wekker ging weer vroeg vandaag! We gaan op zoek naar dolfijnen en walvissen! Een collega die mee is en een hobby kok is, heeft voor ons egg benedict gemaakt.  Hmmm, wat een luxe zo op de vroege ochtend.  Daarna snel de auto in en in 30 minuten rijden we naar de haven van Lajes, waar we met een speedboot op zoek gaan naar dolfijnen en walvissen. De boottocht duurt ongeveer 3 uur en er kunnen 12 mensen in.

Na een korte briefing verteld de gids dat ze de laatste dagen weinig geluk hebben gehad met t spotten van de dieren. Zou het ons wel lukken?

Als we de zee op varen is de zee redelijk wild. Na ongeveer 45 min varen legt de schipper de boot stil omdat zij de eerste dolfijnen zagen. We zitten er midden in. Links, rechts en voor de boot springen de dolfijnen op uit het water.  Volgens de gids is het een grote school van wel meer dan 100 dolfijnen.

Dolfijnen spotten op de Azoren

We maken heel veel foto’s en filmpjes en hopen dat ze er springend opstaan.
Na ongeveer 20 min gaat de schipper op zoek naar de walvissen.  Vanaf het land krijgen ze aanwijzingen waar ze denken dat de walvissen liggen. We varen lange tijd verder de zee op en we merken dat de zee wilder wordt. Opeens ligt de boot stil en besluit de schipper terug te varen naar de plek waar we eerder waren. Daar zijn nu walvissen gespot. We varen tegen de golven in en de eerste mensen worden zeeziek.  Helaas voor ons zien wij geen walvis. Na een tijdje is het weer tijd om terug te varen naar de haven. We zijn ruim 3.5 u op t water geweest. Wat hebben wij geluk gehad met de dolfijnen die we gezien hebben.

Nadat we in de haven zijn stappen we de bus weer in en gaan nu op weg naar Madelena. Hier lunchen we in restaurant Ancora Douro. Dit lokale restaurant ligt aan de kust en serveert typische gerechten van de Azoren. Na de lunch maken we nog een kleine wandeling door Madelena.

Ancoradouro

Na de wandeling zetten we koers richting onze accommodatie voor nog even relax tijd aan het zwembad. Om 19.00 staat ons een diner te wachten die de eigenaresse van het huis voor ons bereid heeft. Lokale gerechten heeft zij gemaakt met groenten uit eigen tuin. Als toetje eten we merengue, wat onze collega voor ons bereidt heeft.

Na het eten evalueren we de afgelopen dagen, we overleggen wat we het mooiste eiland vinden. Welke accommodatie ons het meeste aansprak en waarom. Welk eiland onze voorkeur heeft.  Over 1 ding zijn we het allemaal mee eens. De Azoren heeft ons allemaal verrast! Deze bestemming is veelzijdig, mogelijkheden voor de actieve en sportieve reiziger.  Maar ook de wellness liefhebbers of de mensen die van goed eten houden kunnen op deze bestemming terecht.

Heerlijk dineren op de Azoren

Morgen is het tijd om terug naar Nederland te gaan. Vanaf het eiland Pico vliegen we naar Portugal. Hier stappen we over en gaan dan door richting Amsterdam.
En dan is er een einde gekomen aan mijn studiereis Azoren in samenwerking met Avila en het toerismebureau van de Azoren.

Mocht je nu enthousiast geworden zijn over deze bestemming, of nieuwsgierig naar de mogelijkheden van deze prachtige bestemming, neem dan contact met mij op en ik zal je helpen met met de invulling van deze bestemming!

Een ding weet ik wel, de Azoren heb ik in mijn hart gesloten en zal hier zeker nog eens naar terug gaan om ook de andere eilanden te verkennen en de plaatsen die ik nu bezocht heb nog uitgebreider te bekijken en nog méér te ervaren in meer tijd.

Zie ik je snel voor een geweldige vakantie op de Azoren?

11 oktober 2021 – Het eiland Pico verkennen

De planning van vandaag was om per boot op zoek te gaan naar de walvissen en dolfijnen.  Maar helaas was het ’s nachts zo slecht weer dat de boottocht afgelast was. Dit gaan we nu, als het weer meezit, dinsdag ochtend doen.

Het ochtendprogramma was dus komen te vervallen en we besloten om alles wat we morgen zouden doen nu naar vandaag te verplaatsen.  Dat betekende een lange dag in de bus en zoveel mogelijk van Pico gaan bekijken.  Het eiland Pico is fantastisch om te zien. De donkere kleuren lava tegen een blauwe zee, of de donkere kleuren lava tegen de groene natuur geeft zo’n onbeschrijfelijk mooi gevoel weer. Alsof je op een stukje niemandsland zit. De eerste stop was in Sao Roque de Pico.  Deze stop laat de reusachtige lava stenen zien die in zee liggen. Het water stroomt in en uit en geeft een mooi waterspel weer.  Door het ruige weer wat er vandaag is spat het zeewater hoog op.

Even later rijden we verder naar Santa Lucia. Hier zijn een aantal natuurlijke zeezwembaden ontstaan door de lava stroom. Je kunt hier zwemmen in zeewater zonder dat je last hebt van de stromingen.  Deze baden zijn zo helder dat je de bodem ziet en kleine visjes en krabbetjes in het water kunt ontdekken.

We maken een stop bij Vulcanoes houses en zien de geschiedenis van de uitbarsting van de vulkaan.
Daarna rijden we door naar het havenstadje Madelena. Deze stad heeft een wijn museum, de grootste kerk van het eiland. Het centrum is erg levendig en je vindt genoeg winkels waar je de lokale producten of souveniers kunt kopen.

We rijden verder richting Ponta de Pico,  het hoogste punt van Portugal. Hier hebben we prachtige uitzichten en beginnen een aantal wandelroutes. Op veel plaatsen zie je de lokale wijngaarden staan. Wij verwonderen ons erover dat de wijnranken zo klein zijn.

Dan komen we aan bij Lava Homes. Dit is een accommodatie die dezelfde eigenaar heeft als het huis waar we nu in slapen. Dit is het 3e jaar dat ze geopend zijn en elk appartement heeft een uniek uitzicht. De tuinen die aangelegd zijn, zijn prachtig. Vele soorten bloemen en planten fleuren de donkere omgeving op. We worden uitgenodigd in het Magna restaurant voor een heerlijke lunch. Dit restaurant hoort bij t complex maar heeft een goede naam opgebouwd waardoor het op maandag middag dat wij er zijn het al volledig vol is.

Na de lunch rijden we verder over het eiland richting onze accommodatie.  We maken nog wat foto stops en doen een lokale supermarkt aan.
Rond 17 u komen we weer aan bij onze accommodatie,  we hebben nog even de tijd voordat we naar het restaurant Cella Bar gaan. Dit restaurant heeft een prachtige ligging aan zee en we kunnen zo de mooie zonsondergang bekijken. Het is adembenemend mooi om de oranje zon in het water te zien zakken met overal de zwarte lava rotsblokken.

Na het diner rijden we terug naar ons familiehuis  en nemen nog een drankje voordat we gaan slapen. Morgen gaat de wekker weer vroeg.

10 oktober 2021 – Op naar Pico Eiland

Na wederom een heerlijk ontbijt hadden we deze ochtend de tijd om de prachtige tuinen te bekijken van het Terra Nostra Garden hotel. Deze tuin heeft meer dan 2000 verschillende bomen,  diverse planten en bloemen. Wij als gast mogen gratis door deze tuinen en gebruik maken van de Thermaal baden. Mensen die er niet logeren betalen een entree om dit te mogen zien.

Om 11.30 uur komt onze gids Elder ons voor de laatste keer ophalen. Hij brengt ons in 45 min naar de luchthaven toe.
Wij checken in voor de vlucht naar Pico eiland en nemen plaats in een cafeetje op de luchthaven. De luchthaven is klein en er zijn maar een paar winkels. Dan is het tijd om te boarden en gaan we in het kleine vliegtuig op weg naar Pico. In ongeveer 40 minuten landen we op het vulkanische  eiland. En wat ziet dit er anders uit! Heel veel vulkanische donkere stenen met groene planten. Heel anders dan Sao Miguel. De luchthaven is klein en dat betekent dat we binnen 15 minuten compleet zijn met de koffers. Als we de luchthaven verlaten dan wordt de corona app gecheckt.

Buiten staat onze Duitse gids Manuela ons op te wachten. Zij brengt ons naar de accommodatie Adego do Fogo. Het huis ligt op 35 minuten van de luchthaven.
In dit luxe vakantiehuis herstelt de eigenaresse de oude Cabrito distilleerderij en het herenhuis dat ongeveer 200 jaar geleden gebouwd is. Dit luxe vakantiehuis kan worden gebruikt voor families en vrienden.  Het wordt niet verhuurd per losse kamer.

De eigenaresse heeft dit huis nu ongeveer 5 jaar in bezit en heeft het volledig gerenoveerd en gemoderniseerd.  Er zijn 6 kamers die geschikt zijn voor 2 personen. Eventueel kan er een 3e bed bij geplaatst worden. Naast een zwembad en sauna is er ook een buiten keuken en moestuin waar je als gast gebruik van mag maken.

Na een kleine snack is het tijd om de Azores Wine company te bezoeken. Dit ligt op ongeveer 20 min rijden van onze accommodatie.

We bezoeken de wijngaard die op een unieke manier gebouwd is. Binnen worden we opgewacht door de eigenaar die ons 4 wijnen laat proeven. Elke wijn heeft zijn eigen smaak en geur. De 2e wijn die we proeven is van de druiven van Sao Miguel,  Furnas gedeelte. Deze wijn ruikt zoals de hete geisers die we tegen kwamen.

De wijnbodega heeft ook een 6-tal kamers die zeer ruim en luxe zijn ingericht. Hoe uniek kan het zijn om te slapen op een wijnbodega??
Daarna worden we meegenomen naar t restaurant boven.  Hier krijgen we een 8-gangen diner aangeboden. Naast de diverse gerechten krijgen we ook elke keer een andere wijn om te proeven.

Dit restaurant serveert unieke gerechten die vol smaak zijn. In Nederland zou het zeker een Ster waardig zijn. We tafelen ongeveer 3,5 uur en rijden daarna terug naar onze accommodatie voor de komende 3 nachten.

8-9 oktober 2021 – Ontdekkingstocht op het eiland Sao Miguel

Vrijdag ochtend schijnt de zon als we na het ontbijt vertrekken. Vandaag hebben wij een druk maar informatief programma! We beginnen de dag bij Vila Franco de Campo en het Furnas meer. De kookgaten in de grond waar maaltijden onder de grond worden bereid is erg leuk om te zien. Hier zit onze lunch in wat wij vanmiddag gaan opeten. Het ruikt erg typisch met een zwavel lucht maar ons wordt gegarandeerd dat je dit niet proeft. We gaan een hiketocht maken richting Pico de Ferro.  Deze wandeling duurt een kleine 2 uur en loop je omhoog richting de waterval. Een prachtige wandeling met adembenemende uitzichten. We hebben mazzel want het is nog niet zo heel erg druk.

Als we klaar zijn met de wandeling zien we nog net hoe ons eten uit de grond wordt gehaald. We haasten ons naar het Terra Nostra hotel waar we 2 nachten zullen verblijven en de Cozido (stoofpot) zullen gaan eten. Een vol bord met grote stukken vlees bestaande uit bloedworst,  buikspek, kip, varkensoren,  chorizo,  rundvlees, aardappels en wortels wordt ons voorgeschoteld.

Na de lunch gaan we verder en bezoeken we de theeplantages en Caldeira Velha, een park met een aantal natuurlijke zwembaden die warm zijn door de aardwarmte. Daarna rijden we door naar Lagoa de Fogo. Hier genieten we wederom van prachtige uitzichten en zien we diverse paragliders de bergen afkomen. Na al die prachtige uitzichten is het tijd om richting de accommodatie White Exlusive suites & Villas te gaan. Deze accommodatie pal aan zee heeft 12 kamers en is zeer sfeervol ingericht.  Na een rondleiding is het tijd om de zonsondergang te bekijken vanaf het strand. Als het helemaal donker is gaan we terug naar ons hotel Terra Nostra Garden Hotel waar we s’ avonds nog even genieten van de thermaal baden.

Zaterdag 9 oktober

Na een heerlijk ontbijt gaan we vandaag richting Ponta Delgada.  Als eerste stoppen we bij Lago Azul.  Dit meer is weer heel anders qua uitzichten. Je kunt om dit meer mooie hike trails lopen. Daarna rijden we door naar Sete Ciudades waar een fietstocht of kajak tocht op t programma staan. Je kunt rond het meer fietsen of op Lago Verde kajakken. Na deze sportieve onderbreking gaan we verder naar het hotel Senzi Azores Nature & Spa hotel. Dit is een prachtig gelegen accommodatie met 16 kamers en 1 villa.  Geopend in februari 2020. Deze accommodatie was net open toen COVID kwam. Wat een ontzettende lieve hartelijke mensen zijn de eigenaren.  Vol passie vertellen ze over hun accommodatie en hun filosofie. Ze hebben een heerlijke lunch bereid voor ons met lokale streekproducten.

Nadat we hier lekker gegeten hebben gaan we door naar een ananas plantage en uiteindelijk mogen we door Ponta Delgada lopen. Deze stad ademt zoveel sfeer uit. Mooie karakteristieke gebouwen,  een haven en een prachtig zonnetje doet je alle vermoeidheid laten vergeten. Na een kleine 2 uur is het tijd voor de volgende accommodatie Senhora da Rosa. Ook dit is een klein schattige accommodatie.  We zien een aantal mooie kamers en eindigen op t dakterras voor een spectaculaire zonsondergang.  Als afsluiting krijgen we een drie gangen diner aangeboden.  Na het eten rijden we in een uurtje terug naar ons hotel waar we nog even plaats nemen in de natuurlijke jacuzzi.

6 oktober 2021 – Vertrek naar de Azoren

Op uitnodiging van Avila reizen mag ik mee naar de Azoren! Voor het eerst in 22 maanden is het voor ons weer mogelijk om op studiereis te gaan.  Met een klein groepje van 5 personen zullen wij de diversiteit van de Azoren gaan ontdekken. Vanaf Amsterdam vlogen wij met TAP airways naar Lissabon.  Het is mogelijk om direct door te vliegen naar Sao Miguel Island maar je kunt ook een stopover maken in Lissabon waar je de mogelijkheid hebt om de stad te gaan verkennen. In Lissabon sliepen wij in het Tryp hotel.

De andere ochtend vlogen wij in 2 uurtjes naar de luchthaven Ponta Delgada op Sao Miguel. Een van de eilanden van de Azoren. Bij aankomst op de luchthaven werden de corona app en de gezondheidsverklaring gecheckt.  De transfer van de luchthaven naar het hotel Furnas Boutique hotel duurde ongeveer een klein uurtje. Onderweg zie je het prachtige landschap. Mooie groene heuvels,  heel veel hortensia’s en ontzettend veel koeien langs de kant van de weg. In het Furnas Boutique hotel stond een ontbijt voor ons klaar met lokale producten. Denk hierbij aan kaas gemaakt op de Azoren, boter die op t eiland gemaakt wordt, melkproducten en vers gebakken brood. Na het ontbijt maken we ons klaar voor een dagtocht.  We bezochten warm water bronnen,  reden langs het Furnas meer. Door de vele regen hebben we de theeplantages,  en Caldeira Velha naar morgen door geschoven.

Er stond een bezoek gepland aan het Santa Barbara Eco-Beach Resort. Dit hotel ligt aan t strand, heeft prachtige uitzichten en is gebouwd met natuurlijke materialen zoals kurk. De dag hebben we afgesloten met een Gin Proeverij bij Solar Brando.  De eigenaar heeft een eigen Gin ontwikkeld en voor elke verkochte fles gaat er 1 Euro naar de walvis foundation. Solar Brando heeft een Gin Library van meer dan 500 verschillende soorten gin. Het enthousiasme van deze man maakt dat je er heen zou moeten gaan, ook al hou je niet van gin!

Na een lange dag vol mooie eerste indrukken van het eiland is het tijd om de oogjes te sluiten.

Een vakantie naar de Azoren. Iets voor u?

Zoals u kunt lezen heb ik genoten van mijn studiereis naar de Azoren. Overweegt u een vakantie naar de Azoren? Kom gerust bij mij langs op het reisbureau. Ik vertel u graag alles over deze bijzondere bestemming.