Nieuws

Wat betekent het coronavirus voor jouw reis?

22 april 2020 - leestijd: 7 minuten

Het coronavirus raakt ons momenteel allemaal heel hard, zeker jou als reiziger. Pelikaan Reisbureaus en Reisburo Relik & van Hooft volgen de ontwikkelingen over het coronavirus op de voet. Onze reisspecialisten werken met man en macht om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Wij begrijpen alle zorgen en vragen die je hebt over jouw reis. Met behulp van dit Vraag & Antwoord artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoord op al jouw vragen. Raadpleeg ook de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier kun je nuttige informatie vinden wat betreft het coronavirus en de reisbestemmingen. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

Laatste update op: 4-8-2020 7:45

Reisadvies

Wat is het actuele reisadvies?
Sinds 15 juni is het weer mogelijk om op vakantie te gaan binnen de Schengenzone in Europa en het Caribisch deel van het Koninkrijk. Welke landen openzijn en welke voorlopig dicht blijven, vind je op de website nederlandwereldwijd.nl. Het reisadvies voor alle landen buiten het EU- en Schengengebied blijft voorlopig op oranje staan. Hieronder vallen ook Turkije en Marokko.

Wees alert op het feit dat de situatie elk moment kan veranderen. Ben je van plan op vakantie te gaan, check dan het reisadvies per land voor meer details.

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?
Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s. Je hoeft hiervoor geen maatregelen te treffen. Wel dien je je strikt aan de veiligheids- en gezondheidsregels te houden die voor jouw vakantiebestemming van toepassing zijn. Ook merk je dat attracties eventueel dicht zijn. Vanaf code oranje kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Het ministerie handhaaft code oranje als het coronavirus in het betreffende land/gebied nog niet voldoende onder controle is, het nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine een verplichting is bij aankomst. Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen.

Ik ga in de komende maanden op vakantie of op cruise. Gaat deze reis nog door?
Of jouw reis in de komende maanden doorgaat, is sterk afhankelijk van de situatie op dat moment. Nu de reizen weer hervat zijn, zullen wij contact met je opnemen mocht blijken dat jouw reis alsnog geannuleerd wordt.

Gezondheidsmaatregelen

Als je op vakantie gaat, worden er diverse gezondheidsmaatregelen getroffen door vliegtuigmaatschappijen, accommodaties, transfers en verhuurbedrijven. Op dit moment zijn de volgende globale gezondheidsmaatregelen van kracht:

Vluchten

  • Inchecken en boarden gebeurt contactloos
  • Mondkapjes zijn verplicht in het vliegtuig en op de luchthaven
  • Reizigers die van of naar een Nederlands vliegveld reizen zijn verplicht om een gezondheidsverklaring met zich mee te dragen. Dat geldt voor zowel de heen- als terugweg. Het formulier kun je hier downloaden.
  • Lucht in het vliegtuig wordt gefilterd
  • Staff en crew krijgen speciale training om de vlucht corona-proof te laten verlopen

Transfers

  • De bus of auto die je naar je accommodatie brengt, is goed gedesinfecteerd
  • De chauffeur wordt dagelijks getest op corona
  • Mondkapje is verplicht volgens lokale regels

Autoverhuur

  • Bij ophaalpunten draagt het personeel mondkapjes en houden ze afstand
  • Spatschermen bij de balie
  • Auto’s worden extra grondig gereinigd, met aandacht voor de ‘high touchpoints’
  • Online check-in om wachtrijen te voorkomen

Verblijf

  • Afhankelijk van de reisorganisatie direct contact via WhatsApp, Skype of Telegram
  • Grondige schoonmaak en verhoogde desinfectie van kamers, algemene ruimtes
  • Genoeg afstand van personeel en andere gasten
  • Extra hygiënemaatregelen bij restaurants: geen lopend buffet, tafels uit elkaar

Check voor je vertrekt ook altijd nog de lokale regels op www.nederlandwereldwijd.nl om te voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Hoe zit het met de verplichte gezondheidsverklaring op luchthavens?
Alle reizigers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen moeten een gezondheidsverklaring invullen en meenemen. Het formulier kun je hier downloaden.

Hoe zit het met de PCR-testen die ik nodig heb op mijn bestemming?
Voor enkele landen is het verplicht een COVID PCR-test met een negatief resultaat te overleggen. De GGD test niet in het kader van reizen, zij geven ook geen verklaringen af. Hiervoor moet je bij een particulier gezondheidscentrum zijn. Wij bevelen geen specifiek centrum aan. Een commerciële test bij een erkend lab kost ca. €150 à €200. Vraag hierbij om een op naam gestelde PCR-verklaring in het Engels.

Omboeken/annuleren en het coronavoucher

Ik moet binnenkort mijn restantbetaling voldoen. Kan ik dit in verband met het coronavirus uitstellen of afwachten?
Wij begrijpen jouw bezorgdheid wat betreft jouw geplande reis. Heb je geen bericht van ons ontvangen? Dan kan jouw vlucht vooralsnog volgens planning vertrekken, en staat jouw accommodatie goed geboekt. Dat betekent dat er helaas geen uitzondering gemaakt kan worden op de betalingsregeling. De restantbetaling dient daarom uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt te worden.

Mijn vakantie wordt toch onverhoopt geannuleerd. Ben ik mijn geld nu kwijt?
Als je vakantie onverhoopt wordt geannuleerd, zal er vanuit de reisorganisator gezorgd worden voor een passend alternatief. Op dit moment zien we bijvoorbeeld dat er coronavouchers verstrekt worden of omboekingsregelingen getroffen worden. Omdat wij daarnaast ook aangesloten zijn bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), blijf je van je reissom verzekerd. Ook over het deel dat je al betaald hebt bij het boeken (vaak aangeduid als aanbetaling), blijf je verzekerd.

Waarom een coronavoucher?
Reisbrancheorganisaties ANVR en SGR zijn met het initiatief gekomen om reisorganisaties de mogelijkheid te bieden een coronavoucher te verstrekken aan reizigers wiens vakantie geannuleerd is door het coronavirus. Het uitgeven van een coronavoucher is voor zowel de reisorganisatie als voor de reiziger voordelig. Zij zeggen hierover het volgende: ”Reisorganisaties hebben nu te maken met annulering op grote schaal, terwijl zij voor deze reizen al verschillende betalingen hebben gedaan aan bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen en hotels. En omdat er nu weinig tot geen boekingen gemaakt worden, raken reisorganisaties snel door hun middelen heen. Zou dit nog lang doorgaan, dan kunnen reisorganisaties niet meer voldoen aan de verplichtingen en zouden zij financieel onvermogen aan moeten vragen bij het garantiefonds SGR. Reisorganisaties geven daarom in plaats van geld, de coronavoucher mét SGR-garantie uit. Zo blijft de organisatie bestaan en kan jij met de voucher later een nieuwe vakantie boeken.”

Middels een bestuursbesluit op 28 mei 2020 heeft SGR besloten om vanaf 1 juni 2020 haar garantie op vouchers te verlengen vanwege de geannuleerde reizen als gevolg van Covid-19. Dit zal in ieder geval gelden tot 1 september. Medio augustus 2020 zal het bestuur opnieuw beoordelen of verlenging noodzakelijk is.

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu annuleren?
Wij begrijpen dat jij je op dit moment zorgen maakt over jouw vakantiebestemming. Als je jouw vakantie of reis op eigen initiatief wilt annuleren en de touroperator/reisorganisatie heeft aangegeven dat de reis doorgang kan vinden, gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu omboeken?
In veel gevallen kunnen onze reisspecialisten bij de touroperators opvragen wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het omboeken van de reis naar andere datum. Bij sommigen kan dit momenteel kosteloos (zonder wijzigingskosten) en bij anderen zijn er strengere voorwaarden. Vraag onze reisspecialisten naar de mogelijkheden en de eventuele bijkomende kosten.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen over het coronavirus hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Uiteraard zijn onze reisspecialisten ook telefonisch of per mail bereikbaar.

Afspraak maken

Bekijk blogoverzicht